Lojalnie ostrzegam, że będę posługiwać się różnymi koncepcjami, które opisywałam jakiś czas temu i nie planuję ich od nowa tłumaczyć dlatego zanim zabierzesz się za dalsze czytanie upewnij się, że wiesz o co chodzi z:
- rzeczami w pudełku – Sprzątanie krok po kroku – Porządkowanie i planowanie
- kategoriami – 10 Przykazań zanim zaczniesz: 5.Przestań sprzątać „cal po calu”
- strefami – Sprząta się tylko trzy razy
Każdą rzecz, którą masz w pudełku obejrzyj, przemyśl i wyczyść.
Rzeczy, które w zeszłym tygodniu wyjęłaś z szafki/półki przypuszczalnie były tam od dłuższego czasu. Warto je odklamocić przed odłożeniem na miejsce.
Po kolei weź każdą rzecz w ręce. Tylko każdą osobno a nie po kilka naraz.
- Jeżeli jest taka potrzeba to ją wyczyść (umyj) lub przetrzyj z kurzu.
- Sprawdź, czy nie jest uszkodzona (w wypadku jedzenia, lekarstw, kosmetyków itp. sprawdź datę przydatności).
- Jeśli coś z nią „nie tak” to odpowiednio: wyrzuć – jeśli nie chcesz lub nie da się naprawić – albo włóż do nowego kartonu zatytułowanego „do naprawy” i postaw w strefie czystej. Nie wiesz o co chodzi ze strefami? Sprawdź TUTAJ.
- Jeśli wszystko z nią dobrze to pomyśl chwilę (dosłownie 15 sekund) czy koniecznie musi zostać u Ciebie w domu. Może trzymasz ją z przyzwyczajenia bo kiedyś używałaś ale już Ci nie jest potrzebna. Albo dostałaś od kogoś, ale tak naprawdę nigdy Ci się nie podobała.
- Jeżeli już jej nie chcesz to wyrzuć. Chyba, że jest to coś co możesz sprzedać albo co może się przydać komuś innemu – w tym wariancie włóż to do nowego kartonu zatytułowanego odpowiednio „do sprzedania” lub „do oddania” i postaw w strefie czystej.
- Jeżeli nie jesteś pewna, czy chcesz to zostawić – weź – jest szansa, że przedostatni już – karton do strefy czystej i zatytułuj go „pomyślę o tym innym razem”.
- Jeżeli zdecydowanie jesteś w pełni przekonana, że ta rzecz musi zostać u Ciebie w domu i nie masz co do tego nawet najmniejszych wątpliwości – ostatnie pytanie brzmi: Czy ta rzecz pasuje do kategorii, która ma miejsce na sprzątanej przez Ciebie półce? Nawet jeśli półka była super sensowna, to czasem może się zdarzyć jakiś zbłąkany jeździec.
- Jeżeli tak – wraca do domu, jeżeli nie – bierzesz nowy karton, opisujesz nazwą kategorii i stawiasz w strefie przejściowej.
Pamiętaj! Ostatni karton w strefie czystej należy do rzeczy „Muszą koniecznie zostać ale nie pasują do żadnej sensownej kategorii i nie umiem ich do niczego przyporządkować”. Pamiętaj, że zawsze możesz z niego skorzystać – tylko nie nadużywaj tej opcji.
Brawo! Uporałaś się z jednym przedmiotem. Teraz dokładnie w ten sam sposób zrób z każdym kolejnym, aż całkowicie opróżnisz karton.
Porada organizacyjna:
Tak szumnie piszę „karton” ale równie dobrze może to być wyznaczona przestrzeń na półce w strefie czystej, miska, reklamówka, torebka papierowa. Cokolwiek co masz pod ręką i działa – byle tylko kategorie „kartonów” nie mieszały się między sobą. Z opisywaniem kartonów też mówię metaforycznie, bo jeżeli wiesz co gdzie jest, to nie musisz oczywiście ich ręcznie opisywać Jeżeli jednak zaczynasz się gubić, bo jest ich za dużo albo ktoś postanowił Ci pomóc w sprzątaniu i nie zna systemu, to koniecznie je opisz albo w jakiś inny sposób oznacz.
Pamiętasz o swojej strefie roboczej? To jest miejsce, w którym możesz wygodnie pozawijać i popakować szkło, porcelanę i inne bardzo delikatne rzeczy do oddania lub na sprzedaż. Polecam żeby miały własny karton (i w tym wypadku niech to będzie faktycznie mocny karton). Staraj się nie mieszać ich z innymi rzeczami, których się pozbywasz żeby się nie uszkodziły. Korzystając z przestrzeni roboczej możesz też posortować drobiazgi z dziwnych pojemniczków, pudełeczek czy miseczek albo poskładać czyste pranie. Staraj się nie zostawiać nic na przestrzeni roboczej.
Jak skończysz to napij się wody i zjedz czekoladkę. Wysprzątałaś jedną półkę 😉
Dokładnie w ten sam sposób zrób z każdą półką i szafką w całym pomieszczeniu. Oczywiście pracuj przez tyle czasu ile sobie ustawisz, a jeśli czas Ci się skończy – postaw bieżący karton w strefie przejściowej i wróć do niego następnego dnia.
Przy sprzątaniu kolejnych półek pamiętaj żeby korzystać z tego, co już zrobiłaś i się nie zakopać:
- Jak zapełnisz kubeł zrób przerwę i wynieś śmieci natychmiast.
- Jak zapełnisz karton do oddania – oddaj (jak masz miejsce to możesz podzielić rzeczy do oddania na kilka kartonów np. dla rodziny i znajomych, obojętnie dla kogo, dla organizacji charytatywnych itp.).
- Jeżeli na kolejnej półce trafisz na rzecz z kategorii, która ma już swój dom w posprzątanym miejscu, to nie wkładaj jej do pudła, tylko odłóż do domu.
- Jeżeli przy okazji sprzątania znajdziesz dom dla jakiejś kategorii, która miała swoje pudło w strefie przejściowej – przełóż rzeczy z pudła do ich nowego domu natychmiast jak tylko go znajdziesz.
- Jeżeli na stertach i stosach porozkładanych po całym mieszkaniu znajdują się rzeczy z kategorii, które już mają swój dom (możesz przy porannej kawie przeglądać zdjęcia żeby to sprawdzić i nie biegać chaotycznie po pokojach) – na bieżąco wyciągaj je ze stert i odkładaj do domów. Na początek możesz wybierać rzeczy, które widzisz na wierzchu – bez grzebania w stercie “bo chyba coś tam było” – jeśli nie ma, to zmarnujesz czas, a jeśli jest, to znajdzie się przy sprzątaniu sterty.
- Nie bałagań w zrobionym! – Wszystkie półki i szafki, które już zrobiłaś powinny takie pozostać. Nie kładź na nich rzeczy, które nie mają tam swojego domu.
- Pamiętasz o stertach, które przesuwałaś i przekładałaś, bo nie mogłaś otworzyć szafki? Jeżeli nie zniknęły samoistnie przy okazji sprzątania poszczególnych półek, to zrób je dokładnie tak samo jak każdą inną półkę lub szafkę. Odpowiedni moment będzie w chwili, kiedy nie będziesz miała już ich gdzie dalej przełożyć lub po zakończeniu wszystkich szafek w pomieszczeniu. Dotyczy to też stert na podłodze, krzesłach i kanapach.
- Jeżeli JESTEŚ PEWNA, że w strefie brudnej są rzeczy z kategorii, która ma już swój dom, to je stamtąd zabierz i poodkładaj ale nie marnuj czasu na grzebanie. Rozłóż tylko to, co masz pod ręką na wierzchu. Do dna dotrzesz w swoim czasie 🙂
Staraj się codziennie zerknąć na miejsca, które już posprzątałaś i „korygować” je jeżeli pojawił się tak jakiś przedmiot, którego nie powinno tam być. Pamiętaj, że w strefie przejściowej masz kartony z kategoriami, a w strefie czystej karton “nie wiem, co mam z tym zrobić”. Jeżeli na Twojej wysprzątanej półce wylądowało coś, czego nie jesteś w stanie odłożyć na miejsce, bo miejsca jeszcze nie ma – skorzystaj z któregoś z tych kartonów.